آزربایجان وار اولسون ایسته میین کور اولسون

آنا دیلی هر میللتین گوجودور

آزربایجان وار اولسون ایسته میین کور اولسون

آنا دیلی هر میللتین گوجودور

در توضیح سوال کامنت یکی از مشاهده کنندگان وبلاگ برای پست

در توضیح سوال کامنت یکی از مشاهده کنندگان وبلاگ برای پست" اهمیت تحصیل به زبان مادری"

   اصولا هر زبانی از جمله زبان تورکی آزربایجانی ،دارای لهجه های گوناگونی است که به شیوه های گفتار و نوشتار مختلف یک زبان گفته می شود مثلا یک کلمه ممکن است در پهنه تکلمی یک زبان در یک لهجه با فتحه و در جای دیگر با کسره باشد یا در مورد یک مفهوم دو کلمه نسبتا متفاوت به کار برده شود ولی این به معنای تمیز از زبان نمی باشد. در مورد زبان تورکی آزربایجانی نیز در شهر های مختلف از دمیر قاپی در جنوب داغستان گرفته تا باکی ،گنجه، نخجووان،  همدان ،زنگان ،قزوین،ساوا ،فریدن ،چادگان ،تیکان تپه (تکاب)،سایین قالا(شاهین دژ)،سولدوز(نقده)،اورمو(اورمیه)،بیجار ،قروه ،سونقورواردبیل ،تبریز،خیاو(مشکین شهر) موغان، آستارا و... لهجه های متعددی وجود دارند ولی در مقام زبان، تورکی آزربایجانی نامیده می شوند .

هنگام رسمیت یک زبان و استفاده رسمی در ادارات ،مدارس،دانشگاه ها و رسانهای جمعی و و... در یک حوزه زبانی واحد از یک لهجه ی واحد و مشترک بین اکثریت لهجه به عنوان لهجه استاندارد یا فرم رسمی استفاده می گردد قواعد بنیادین که زبان را از زبان های دیگر متفاوت می کند در این لهجه لحاظ  می شود.

 

ادامه مطلب ...

تصاویر تکان دهنده ازجنگ تروریسم کورد علیه اهالی تورک سولدوز(نقده)

تصاویر تکان دهنده از واقعه جنگ تروریسم کورد علیه اهالی تورک سولدوز(نقده) - بهار1358

تصاویر تکان دهنده از جنگ سولدوز در بهار 1358. در این واقعه که با میتینگ 20 هزارنفری افراد مسلح منسوب به حزب دمکرات کردستان در شهر سولدوز (نقده) کلید خورد صدها شهروند تورک به طرز فجیعی کشته شدند.

این عملیات شروعی برای تسخیر آزربایجان غربی به دست گروههای تروریستی کورد بود که البته شکست خورد. اما اکنون منسوبین گروهای تروریستی در قالب نماینده مجلس و تیپ روشن فکری همچون موسسه احمد خانی و خرید منزل و محل کار ، باغات و مزارع به دنبال پروژه صد ساله تسخیر آزربایجان غربی هستند که از اواخر جنگ جهانی اول و با غارتگری و کشت و کشتار سیمیتقو شروع شد.

پیشاپیش از انتشار این عکس ها به سبب منظره وحشت ناک ایجاد شده معذرت خواهی می کنیم .



 


بقیه تصاویر را می توانید از منبع انتشار عکس ها (وبلاگ قاراقاشقا) مشاهده کنید

http://qaraqasqa.blogspot.com/2012/03/1358.html

 


ادامه مطلب ...

بیانیه شماره 16 هواداران تراختور آزربایجان بازی با سپاهان اصفهان

 

تبریز سسی : بازی این هفته تراختور در مقابل تیم سپاهان اصفهان از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است . از دیدگاه هوادران ، این بازی حساس درحکم مرگ و زندگی برای ماست . جایی که فقط محکوم به برد هستیم و انشالله با حضور 100 هزار نفری این بازی را خواهیم برد .

اما این بازی برای ما از جهاتی دیگر هم مهم است . همانطوری که می دانید دشمنان تراختور و ملت آزربایجان این روزها دست به نقاط قوت حرکتمان گذاشته اند . فاشیستهای فارس که از اوج گیری حرکت ملی آزربایجان در قالب تیم ملی سمبولیک آزربایجانیها به وحشت افتاده اند با به کار گیری شیوه های تحقیر و توهین نسبت به هواداران تیم و سمبلهای ملی همچون سمبل « بوز قورد » سعی در تخریب وجهه هواداران و حرکت ملی آزربایجان دارند .

آنها می خواهند شما از ابراز هویت خود خجالت بکشید ، آنها می خواهند شماها را آنقدر تحقیر کنند تا نتوانید بگویید من یک تورک آزربایجانی هستم ، سیاست آسیملاسیونی که 90 سال است بر علیه ملتمان جریان داشته است .

پس تو ای هوادار فهیم و غیور تراختور ، امروز بر توست که در مقابل دشمنان ملتمان بیاستی امروز وظیفه داری با حضور پرشور و پرتعدادت در ورزشگاه با نشان بوزقوردت چشمان راسیست فارس را کور کنی . این وظیفه ملی توست امروز وظیفه داری پلانهای دشمنانت را نقش بر آب کنی . به امید پیروزی تیممان در مقابل تیم سپاهان اصفهان

« آزربایجان یوردوموز ـــــ تراختور بوزقوردوموز »

 

وعده دیدار ما :

روز :  دوشنبه 22 اسفندماه 1390

ساعت : 15 ( 3 بعد از ظهر )

مکان : ورزشگاه 70 هزار نفری سهند تبریز

به هنگام تلاوت قرآن همه ایستاده با دستهایی به نشان بوزقورد وحدتمان را به رخ دشمنانمان خواهیم کشید

نود و یک روز حبس، مجازات اجرای سرود در مورد خشکیدن دریاچه ی اورمو

ششم مهر ماه سال جاری، علی رضا حسین زاده(مدیر گروه رقص آذربایجانی قایا)، بازداشت و بیش از سه ماه، در بازداشت اداره ی اطلاعات و سپس زندان تبریز  به سر برد. بعدا کاشف به عمل آمد که علت دستگیری علی رضا حسین زاده، اجرای سرودی توسط استاد "حسن دمیرچی" در مراسم جشن عروسی اش، بوده است!

 با این وصف، نه تنها علی رضا حسین زاده بلکه استاد حسن دمیرچی، به خاطر آهنگ سازی و اجرای سرود مذکور، علی لطف پور به علت فیلم برداری از مراسم عروسی و جواد شبان کندرود به دلیل اجاره دادن تالار عروسی و اجرای مراسم عروسی در آن، به اداره ی اطلاعات نیروی انتظامی تبریز و سپس شعبه ی چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز احضار و ساعت ها بازجویی شدند.سپس این چهار نفر ، یازدهم بهمن ماه، جهت محاکمه به شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز احضار و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، محاکمه شدند. دادگاه مذکور ، پس از رسیدگی، حکم به محکومیت علی رضا حسین زاده به تحمل نود و یک روز حبس داده است. در حالی که، موضوع در یاچه ی ارومیه، در حال حاضر به موضوعی حاد و بحث برانگیز بدل شده و متخصصین محیط زیست بارها و بارها نسبت به عواقب فاجعه بار خشکیدن دریاچه ب ارومیه هشدار داده اند، صدور حکم محکومیت در مورد افرادی که وسیله ی هنر، قصد طرح این مشکل را دارند امری سخیف و فاقد و جهه ی قانونی و حتی عرفی به نظر می رسد.

تصویر حکم

نقی محمودی - وکیل دادگستری